Bölüm Başkanımız ELECO 2020'ye davetli konuşmacı olarak katılacaktır.

Elektrik - Elektronik Mühendisliği Bölümü Bölüm Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Onur GÜLBAHÇE, 

Elektrik Mühendisleri Odası (EMO) Bursa Şubesi; Bursa Uludağ Üniversitesi ve İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) tarafından ortaklaşa düzenlenmekte olan ELEKTRİK-ELEKTRONİK ve BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ KONFERANSI - ELECO 2020'de davetli konuşmacı olarak sunum yapacaktır.

Uzay Harmonik Etkileri En Aza İndirilmiş Yüksek Hızlı Asenkron Motorlar konulu sunumunu 27 Kasım 2020 Cuma günü Saat 11:00'da link üzerinden canlı olarak izleyebilirsiniz.

 

Özet – Kütlesel rotorlu asenkron motorlar, mekanik ve ısıl baskılara karşı oldukça dayanıklı olması nedeniyle yüksek hız ve yüksek basınç talep eden uygulamalarda yaygın olarak kullanılmaktadır. Sahip olduğu rotor yapısından dolayı kütlesel rotorlu asenkron motorlar, diğer yüksek hızlı makinelere göre üretimi kolay, düşük maliyetli ve güvenilirdir. Ayrıca, yüksek hızda çalışmalarına rağmen düşük seviyede gürültü ve titreşime sahiptirler.

Girdap akımları kütlesel rotor üzerinde serbestçe akabildiği için, rotor kayıplarının büyük kısmı hava aralığında oluşan uzay harmoniklerinden kaynaklanmaktadır. Yüksek hız uygulamalarında sürüş frekansındaki artıştan dolayı rotor kayıplarında da ciddi bir artış olur. Hava aralığı akı yoğunluğundaki harmoniklerinin azaltılması, yüksek hızlı motor uygulamalarında Kütlesel Rotorlu Asenkron Motor’un toplam verimini arttıracağı açıktır.

Bu çalışmada, öncelikle hava aralığı akı yoğunluğunda bulunan harmoniklerin rotor tarafındaki yapısal değişikliklerle nasıl etkisinin en aza indirilebileceği açıklanmış ve siperli-eksenel yarıklı rotor adında yeni bir rotor yapısı önerilmiştir.

Çalışmanın ikinci kısımda ise motordaki başlıca uzay harmoniklerini ortadan kaldırmak stator üzerinde alışılmadık bir yapısal değişiklik önerilmiştir.

Önerilen yenilikçi tasarım, Yüksek Hızlı Kütlesel Rotorlu Asenkron Motorlar’da hava aralığı harmoniklerinin bozucu etkisini azaltarak rotor kayıplarının azalmasına ve verim artışına katkıda bulunmaktadır. Dahası, mildeki moment dalgalılığının da azalması yeni tasarımın başarımından kaynaklanmaktadır.