Bize Ulaşın
Mesajınız
Bize Ulaşın
FSMVÜ | 2017-2018 Bitirme projeleri konuları
Duyuru Arşivi
2017-2018 Bitirme projeleri konuları

Arkadaşlar 2017- 2018 Eğitim Öğretim yılı için verilmesi düşünülen bitirme proje konuları aşağıdaki gibidir, proje almak isteyen öğrenci, almak istediği proje konusunu ilgili öğretim elemanı ile görüşüp netleştirmesi gerekmektedir.

 

Bilgisayar Mühendisliği Bölüm Başkanlığı

 

 

2017- 2018 Güz Yarıyılı BLM401 Bitirme Projesi I konuları

 

Prof. Dr. A. Yılmaz ÇAMURCU

1. Cloud Computing vs. Edge Computing ( 1 öğrenci)

Bulut bilişim internete bağlı olarak bulunan bilgisayar kaynaklarının kullanıcıların hizmetine sunulmasıdır. İnternete bağlı cihazlar server hizmeti görerek üzerlerinde dağıtık işlemlere izin vermektedirler. Bulut bilişim çeşitli şekillerde hizmet verebilmektedir. Bu hizmetlere örnek vermek gerektirse; web sitesi, web server, veri depolama, dağıtık işlemler vs. Edge Computing ise bulut bilişimde bulunan server işlemi gören cihazların yaptığı işlemleri daha yakın bir ağa tarafından kullandırmayı amaçlar. Bu cihazın bağlandığı en yakın işlemi yapabilecek bilgisayar olabilir.

2. Ateş Böceği algoritması ile veri bilimi uygulamaları (1 öğrenci)

Bilgisayar bilimlerinde bir sürü zekası algoritması olan ateş böceği algoritması bir çok alana uygulanabilir. Algoritmanın temelinde ateş böceklerinin hareket biçimleri alınmıştır. Algoritmada tüm ateş böcekleri cinsiyetsiz ve birbirini cezbetmeye çalışan böcekler olarak geçer. Cezbedicilik oranı böceğin parlaklığına göre değişir. Ateş böcekleri en parlak olan ateş böceğine doğru hareket edecektir.

3. Veri Bilimi ve Akıllı Şebekeler ( 2 öğrenci)

Günümüzde akıllı şebekeler oldukça sık kullanılan ve kullanımı giderek yaygınlaşan bir teknolojidir. Neslerin interneti ile birlikte bir çok nesne birbiriyle haberleşebilmekte ve sürekli olarak bilgi üretmektedir. Üretilen bu bilgiler veri bilimi teknikleri kullanıp işlenebilirse ortaya daha zeki sistemler çıkabilmektedir.

 

Yrd. Doç. Dr. Ali NİZAM

1. Bilgi Sistemleri Arası Bütünleşme Testi uygulaması geliştirme

Şirketlerde kullanılan bilgi sistemlerinin bütünleşik/entegre çalışmalarının testi için bir sistem geliştirilmesi

Öğrenci sayısı:1

2. Büyük veri üzerinden dizin oluşturma mekanizmaları,

Büyük veri üzerinde veri arama,  dizin oluşturma ve kullanımı konusunda literatür araştırması, yeni yöntemler önerilmesi

Öğrenci sayısı:1

3. Yazılım sistemleri arası entegrasyon mekanizmalarının görselleştirilmesi

Yazılımlar arası entegrasyonun tercihleri, bunların puanlanması ve internet  ortamında görselleştirilmesi projesi

Öğrenci sayısı:1

4. Büyük veride çok boyutlu veri analiz mekanizmaları

Büyük veri tekniklerinin günümüzde kullanılan iş zekâsı teknikleri ile birlikte kullanımı, çok boyutlu verinin büyük veri formatlarında saklanması hakkında literatür araştırması, yeni yöntemler önerilmesi

Öğrenci sayısı:1

 

5. HTML Hub teknolojileri ile veritabanındaki değişimleri gerçek zamanlı izleyen bir bileşen kütüphanesi geliştirilmesi

HTML Hub teknolojileri araştırılması, veritabanındaki değişimleri izleyen mekanizmaların araştırılması, bunları birlikte kullanan bir kütüphane yazımı

Öğrenci sayısı:1

6. Gerçek zamanlı veri analizi konulu altyapılar kullanarak davranış analizi

Gerçek zamanlı veri analizi konulu altyapılarının analizi, analiz gereken konu belirlenmesi ve belirlenen sorunun çözümüne yönelik sistem – algoritma çalışmaları

Öğrenci sayısı:1

 

Yrd. Doç. Dr. Ayla GÜLCÜ

1. Doğal Dil İşleme Uygulaması: Duygu Analizi

(A Natural Language Processing Application: Sentiment Analysis)

Proje 3 kişilik bir ekip olarak alınabilir.

Verilen bir metnin / cümlenin analiz edilerek olumlu içeriğe mi olumsuz içeriğe mi sahip olduğunun belirlenmesidir. Türkçe için kök alma (stemming), kelime tipinin belirlenmesi (part of speech tagging) ve olumsuzluk eki bulma gibi işlemlerde en çok “Zemberek” (https://github.com/ahmetaa/zemberek-nlp) kütüphanesi kullanılmaktadır. Bunun yanında  Python NLTK kütüphanesinin de Türkçe desteği vardır. Projede veri bulma işi tamamen öğrenciye aittir. Veri bulma kısmını tamamlayan öğrenci projeyi almayı kesinleştirebilir. Veri bulunabilecek kaynaklar: Facebook ve Twitter gibi sosyal medya uygulamaları, haber sitelerindeki makaleler, alışveriş sitelerindeki ürün yorumları.

2. Android Uygulaması

Proje 2/3 kişilik bir ekip olarak alınabilir.

Mevcut haritalar uygulamalarına (Google maps ya da Yandex maps) entegre olarak çalışacak, yolların kaza haritasını gösteren bir uygulama geliştirilecektir. Bunun için öncelikle son 5 yılda olan ölümcül kazaların lokasyon bilgileri alınmalı ve bu bilgilerin tutulacağı bir sistem geliştirilmelidir. Kullanıcı yol tarifi isteyip rota çizildiğinde kullanıcıya rota üzerinde daha önceden meydana gelmiş ölümcül kazalar ile ilgili bilgi verilecektir. Öğrenci istediği teknolojiyi kullanabilir.

3. Web + Android Uygulaması

Proje 2/3 kişilik bir ekip olarak alınabilir.

Ders programlarının hazırlanmasında yardımcı olacak bir web uygulaması geliştirilecektir. Sistemde her bir öğrenci grubu için zorunlu ve seçmeli dersler, bu derslerin saatleri, hangi öğretmen tarafından verileceği, hangi sınıflarda verilebileceği gibi çeşitli bilgi tutulacaktır. Sistem, aynı öğretmenin aynı anda iki ders veremeyeceği, aynı öğrenci grubunun zorunlu derslerinin çakışamayacağı gibi kısıtlara dikkat ederek program yapıcıya ders için uygun zamanları / derslikleri gösterecektir. Program yapıcı sürükle – bırak ile derslerin yerlerini değiştirebilecektir.Android uygulamasında ise öğretmen/öğrenci grubu/derslik görünümleri olacak, istenilen görünümde haftalık ders çizelgesi kullanıcıya gösterilecektir.

Python web framework (öğrenci seçebilir) + javascript + öğrencinin seçtiği veritabanı sistemi

4. Makine Öğrenmesi Araştırma ve Uygulaması: Boyut indirgeme teknikleri

Proje 2 kişilik bir ekip olarak alınabilir.

Boyut indirgeme tekniklerinin araştırılması, incelenmesi, bu tekniklerin etkilerinin incelenmesi. Projenin ilk aşamasında teorik çalışma yapılacaktır. Boyut indirgemede yaygın olarak kullanılan teknikler açıklanacaktır. Anlatılan tekniğin etkilerinin gösterilebilmesi için çok boyutlu uygun bir veriseti bulunacak ve veriye uygun makine öğrenmesi tekniğinin (tahmin, sınıflandırma ya da kümeleme) başarısı boyut indirgeme yapılmadan ve yapıldıktan sonra karşılaştırılacaktır. Veri bulma temel olarak öğrenciye aittir ancak gerekirse yardım alabilir.

Python scikit-learn kütüphanesi kullanılarak analizler yapılacaktır.

 

5. Veri Madenciliği Uygulaması:

Proje 2 kişilik bir ekip olarak alınabilir.

Veri madenciliği teknikleri sosyal ve ekonomik verileri analiz etmek için kullanılacaktır. Son 20 yıldaki haftalık dolar kuru bilgisi toplanacak ve kurdaki dalgalanmalar ile korelasyon gösterebilecek diğer sosyal ekonomik olaylar araştırılacaktır. İşsizlik oranı, itlahat/ihracat, okur/yazar oranı, politik faaliyetler ya da terorist faaliyetler gibi çeşitli faktörler incelenebilir.

Öğrencilerin ekonomik ve siyasal konularda ilgili olmaları beklenir.

Veri bulunması ve verinin temizlenmesi gibi işlemler öğrenciye aittir. Veri elde edildikten sonra öğrenci projeyi kesinleştirebilir.

Python ve veya R kullanılabilir.

Not: Projeler alındıktan sonra ekip dağılacak olursa projeden “başarısız” notu alınır!

Öğrenci tek kişi olarak proje almak istiyorsa, not ortalaması çok yüksek ise, transkripti ile bana başvurabilir.  

 

 

Yrd. Doç. Dr. Berna KİRAZ

Proje Adı: TORCS araba kurulum eniyilemesi (Car setup optimization in TORCS)
Projenin Tanıtımı: Bu projede TORCS (The Open Racing Car Simulator) video oyununda bir aracın
parametrelerini ince ayarlamak için literatürde iyi bilinen en az iki çok amaçlı evrimsel algoritmaların
karşılaştırılmasının yapılması hedeflenmektedir. TORCS tekerlek basıncı ve yol ile açısı, yakıt tüketimi,yol tutuşu, aracın aerodinamik katsayısı, kanat açısı, aracın aerodinamik katsayısı gibi değişkenleri hesaba katan karmaşık bir fizik motoruna sahip çok gerçekçi bir açık kaynak simülatörüdür. Öğrenciler bu simülatörde yarışacak araba tasarımını çok amaçlı evrimsel algoritmalar kullanarak yapacaklar ve sonuçlarını deneysel olarak karşılaştıracaklardır.


Öğrenci Sayısı: 2 ya da 3

Proje Adı: Bir Oyunu Oynamak İçin Akıllı Bir Temsilci.
Projenin Tanıtımı: Bu projede oyun ağaçları, A*, Monte Carlo arama gibi yapay zeka tekniklerinin
uygulamasını ve bu oyunla ilgili bir grafiksel kullanıcı arayüzü (GUI) tasarımının yapılması
hedeflenmektedir. Olası oyunlar tavla, Pacman, 2048, vb. (Yapay zekaya giriş dersini alması önerilir.)
Projedeki adımlar oyunun belirlenmesi, oyun için uygun yapay zeka tekniklerinin kodlanması ve GUI
tasarımının yapılması olarak sıralanabilir.
Öğrenci Sayısı: 2 öğrenci
 

Proje Adı: Araç rotalama problemi için sezgisel yöntemler
Projenin Tanıtımı: Bu projede araç rotalama için sezgisel ve meta-sezgisel yöntemlerin geliştirilmesi
hedeflenmektedir. Araç rotalama problemi bir ya da birkaç depodan satıcılara hizmet götüren araçlar
için en uygun rotaları belirlemeyi amaçlayan eniyileme problemleridir. Bu problemler için literatürde
sezgiseller yaygın olarak kullanılmaktadır. Öğrenciler bu projede araç rotalama için sezgisel(ler)
geliştirip, deneysel analizini yapacaklardır.
Öğrenci Sayısı: 2 öğrenci

 

Yrd. Doç. Dr. Süha TUNA

Proje Adı: Fox Algoritması ile Koşut Matris Matris Çarpımı
Projenin Tanıtımı: Matris matris çarpımı birçok mühendislik probleminde karşılaşılan en
önemli sorunlardan biridir. Son yıllarda büyüyen veri boyutları nedeniyle işlenmesi gereken
matrislerin satır ve sütün sayıları oldukça artmıştır. Bu nedenle, ilgili matrislerin tek işlemcili
bilgisayarlar yardımı ile ele alınması neredeyse olanaksız hale gelmiştir. Bu projede 100k x
100k boyutundan başlayarak 1m x 1m boyutuna kadar dolu (ing: dense) matrislerin MPI
kullanarak koşut algoritmalar yardımıyla çarpımı gerçekleştirilecektir. Çarpım aşamasında
"Fox" algoritması kullanılacak ve çeşitli optimizasyon yöntemleri ile kodun etkinliği
arttırılacaktır. Öğrenci temel MPI komutlarını öğrendikten sonra ilgili algoritmayı önce seri
olarak küçük boyutlar için yazacak, ardından da koşut sürümünü geliştirecektir. Deneme
aşamasında Ulusal Hesaplama Merkezi (UHeM) bilgisayarlarından faydalanılacaktır. Elde
edilen sonuçlar raporlanarak etkinlikleri tartışılacaktır.
Öğrenci Sayısı: 1


Proje Adı: Cannon Algoritması ile Koşut Matris Matris Çarpımı
Projenin Tanıtımı: Matris matris çarpımı birçok mühendislik probleminde karşılaşılan en
önemli sorunlardan biridir. Son yıllarda büyüyen veri boyutları nedeniyle işlenmesi gereken
matrislerin satır ve sütün sayıları oldukça artmıştır. Bu nedenle, ilgili matrislerin tek işlemcili
bilgisayarlar yardımı ile ele alınması neredeyse olanaksız hale gelmiştir. Bu projede 100k x
100k boyutundan başlayarak 1m x 1m boyutuna kadar dolu (ing: dense) matrislerin MPI
kullanarak koşut algoritmalar yardımıyla çarpımı gerçekleştirilecektir. Çarpım aşamasında
"Cannon" algoritması kullanılacak ve çeşitli optimizasyon yöntemleri ile kodun etkinliği
arttırılacaktır. Öğrenci temel MPI komutlarını öğrendikten sonra ilgili algoritmayı önce seri
olarak küçük boyutlar için yazacak, ardından da koşut sürümünü geliştirecektir. Deneme
aşamasında Ulusal Hesaplama Merkezi (UHeM) bilgisayarlarından faydalanılacaktır. Elde
edilen sonuçlar raporlanarak etkinlikleri tartışılacaktır.
Öğrenci Sayısı: 1

 


Proje Adı: Yüksek Boyutlu Model Gösterilimi ile Çok Boyutlu Veri Analizi
Proje Tanıtımı: Mühendislik problemlerinde karşılaşılan parametre ve değişken sayılarının
çokluğu, ilgili problemlerin modellenmelerinde çok boyutlu veriler ile karşılaşılmasına
neden olmaktadır. Bu doğrultuda, ilgili verilerin etkin biçimde işlenmesi büyük önem arz
etmektedir. Bu projede, öğrencinin ilgi alanına göre belirlenen bir çok boyutlu veri kümesi
"Yüksek Boyutlu Model Gösterilim (YBMG)" yöntemi kullanılarak ayrıştırılacak ve elde
edilen YBMG bileşenleri yardımıyla, kullanılacak veri kümesi ile ilgili analizler
gerçekleştirilecektir. Bu aşamada, öğrenci öncelikle YBMG yöntemini bilgisayarda
programlayabilir hale gelip, sonra da yöntemi ilgili çok boyutlu veri kümesine uygulayabilir
duruma gelecektir. Seçilen verinin yapısına göre YBMG'de yer alan parametre ve terimler
değiştirilerek analizin iyileştirilmesi hedeflenmektedir. Seçilen veri kümesinin özgünlüğüne
bağlı olarak, gerçekleştirilecek çalışmalar bir konferans bildirisi olarak yayınlanabilir hale
de getirilebilir.
Öğrenci sayısı: 1


Proje Adı: Çokdeğişkenliliği Yükseltilmiş Çarpımlar Gösterilimi ile Çok Boyutlu Veri Analizi
Proje Tanıtımı: Mühendislik problemlerinde karşılaşılan parametre ve değişken sayılarının
çokluğu, ilgili problemlerin modellenmelerinde çok boyutlu veriler ile karşılaşılmasına
neden olmaktadır. Bu doğrultuda, ilgili verilerin etkin biçimde işlenmesi büyük önem arz
etmektedir. Bu projede, öğrencinin ilgi alanına göre belirlenen bir çok boyutlu veri kümesi
“Çokdeğişkenliliği Yükseltilmiş Çarpımlar Gösterilimi (ÇYÇG)“ yöntemi kullanılarak
ayrıştırılacak, ve elde edilen ÇYÇG bileşenleri yardımıyla, kullanılacak veri kümesi ile ilgili
analizler gerçekleştirilecektir. Bu aşamada, öğrenci öncelikle ÇYÇG yöntemini bilgisayarda
programlayabilir hale gelip, sonra da yöntemi ilgili çok boyutlu veri kümesine uygulayabilir
duruma gelecektir. Seçilen verinin yapısına göre ÇYÇG'de yer alan parametre ve terimler
değiştirilerek analizin iyileştirilmesi hedeflenmektedir. Seçilen veri kümesinin özgünlüğüne
bağlı olarak, gerçekleştirilecek çalışmalar bir konferans bildirisi olarak yayınlanabilir hale
de getirilebilir.
Öğrenci sayısı: 1


Proje Adı: Beowulf Yüksek Başarımlı Hesaplama Kümesi Tasarımı
Proje Tanıtımı: Yüksek Başarımlı Hesaplama (YBH), artan hesaplama ve depolama
maliyetleri nedeniyle günümüzde birden çok bilgisayarın bir araya getirilmesi ile
oluşturulan sistemler üzerinde hesaplama yapma olgusudur. Modern araştırma şirketleri ve
enstitülerde etkin bir biçimde hali hazırda kullanılmaktadır. YBH yapabilmek için YBH küme
sistemlerine ve bu sistemleri yönetecek sistem yöneticilerine gereksinim duyulmaktadır. Bu
projenin amacı, verilen tekil bilgisayarları kullanarak bir dağıtık YBH kümesi sistemi inşa
edebilmesini sağlamaktır. Bu amaçla, bir YBH küme sisteminde kullanılan bileşenlerin
neler olduğu ve bu sistemlerin nasıl işletildiği konuları irdelenecektir. Koşut programların
sistem üzerinde koşturulması sayesinde tasarımı yapılacak olan YBH küme sisteminin
çalışırlığı sınanacaktır.
Öğrenci sayısı: 1

 

 

 

 

Öğr. Gör. Musa AYDIN

     1. Evcil hayvanların konumlarının takibi için mobil destekli bir sistemin geliştirilmesi

Evcil hayvanların mobil cihaz üzerinden takip edilmesine olanak tanıyan bir sistemin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Mobil platform IOS, Android, WinPhone, olabilir. Geliştirilecek sistem donanım ve yazılım olarak düşünülmektedir. Konum bilgisi verecek olan donanım birimi STM32 bir microcontroller ile kontrol edilecek ve geliştirilecektir.

  • Gereklilikler

STM32 serisi microcontroller hakkında bilgi sahibi olmak (gerekli destek verilecektir),

Mobil platformlar (IOS, Android, WinPhone), uygulama geliştirme bilgisine sahip olmak,

C / C++ programlama diline hakim olmak

Öğrenci Sayısı : 2

2. Humanoid robot geliştirilmesi ve kontrol edilmesi

Prototip bir humanoid robot geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Robot boyutu minimum 30 cm olacak şekilde düşünülmektedir. Robot’ a ait olan eksen parçaları, bağlantı aparatları 3D olarak basılacaktır. Son aşama olarak robot bluetooth üzerinden haraket ettirilecektir.

  • Gereklilikler

STM32 serisi microcontroller hakkında bilgi sahibi olmak (gerekli destek verilecektir),

C / C++ programlama diline hakim olmak.

Öğrenci Sayısı : 1

3. STM32 serisi microcontroller için deney seti oluşturulması

STM32F4 discovery board için deneylerin daha kolay yapılabilmesine olanak tanıyan bir deney seti tasarımının ve bilgisayar ara yüzünün oluşturulması amaçlanmaktadır.

  • Gereklilikler

STM32 serisi microcontroller hakkında bilgi sahibi olmak (gerekli destek verilecektir),

C / C++ programlama diline hakim olmak,

Öğrenci Sayısı : 1

4. Küre robot tasarımı

Küre şeklinde tasarlanan ve mobil cihaz üzerinden kontrol edilen bir robot tasarımının yapılması beklenmektedir.

  • Gereklilikler

STM32 serisi microcontroller hakkında bilgi sahibi olmak (gerekli destek verilecektir),

C / C++ programlama diline hakim olmak,

Mobil platformlar (IOS, Android, WinPhone), uygulama geliştirme bilgisine sahip olmak,

Öğrenci Sayısı : 1

5. Araç rotalama problemlerinin için, popülasyon tabanlı algoritmaların incelenmesi ve örnek bir uygulamanın geliştirilmesi

Araç güzergahı belirlenirken bir çok kısıt’ ın göz önüne alınması gerekmektedir (mesafe, yol ücretleri, kapasite vs.). Optimal yada optimale yakın bir çözümün bulunması için popülayon tabanlı algoritmalardan yararlanılabilmektedir. Geliştirilecek olan uygulamada popülasyon tabanlı algoritma yada algoritmalar kullanılarak araç güzergahı belirlenmesi işlemi yapılacaktır.

  •  Gereklilikler

Yapay Zekaya Giriş dersinin alınmış olması önerilmektedir,

Öğrenci Sayısı : 2

6. İnsan el hareketlerinin tanımlanmasına yönelik görüntü analizi

Bir video görüntüsü içerisinde insan elini takip edebilen ve el hareketlerini tanımlayabilen sistemin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Parmaklar ile yapılan 1-2-3-4 ve 5 rakamlarının tanımlanması çalışmanın temel adımı olarak görülmektedir. Geliştirilecek uygulama için hazır paket programlar kullanılabilecektir (Matlab vs.)

  • Gereklilikler

Yapay Zekaya Giriş dersinin alınmış olması önerilmektedir,

C / C++ programlama diline hakim olmak,

OpenCV, https://sourceforge.net/projects/opencvlibrary/

Öğrenci Sayısı : 2

7. Öğrenci Önerisi

Bir adet öğrencinin yapmayı planladığı ve önereceği proje verilmesi planlanmaktadır, verilecek proje öğrenci ile görüşülüp en fazla iki kişilik bir grup olacak şekilde oluşturulabilir.

 

 

 

 

 




Kurumsal
E-Posta
İnsan
Kaynakları
SKS
FSM
Otomasyon
International Relations
FSM SEM
ALUTEAM
KURAM
FSM
TÜMER
Kariyer
Merkezi
. . .